نکته های جالب در مورد سنگ ها

کریستال دُر در ساعت کوارتز چطور کار می کند؟ ویژگی جالب ساعت کوارتز

احتمالا شما هم ساعت هایی رو دیدید که زیرش نوشته کوارتز quartz  اما دلیلش براتون ناشناخته بوده
در این مطلب می خوایم به نقش گوهر در در این ساعت ها اشاره کنیم:

چکیده مطلب:
کوارتز یا همون دُر یه خاصیتی داره به نام ” پیزو الکتریک”
یعنی می تونه جریان الکتریکی رو به تکانه و ضربه تبدیل کنه و بالعکس
با دقت فرکانس بالا
در موتور این نوع ساعت ها جریان برقی که از باتری میاد به کوارتز (دُر) متصل میشه تا بتونه با دقت خیلی بالا تکانه و ضربه ایجاد کنه… همون تیک تاک و نظمی که داره

دستبند دُر

توضیحات بیشتر:
برای کارکرد موتور یک ساعت دو راه اصلی وجود دارد. نخستین موتور ساعت که از قرن شانزدهم میلادی یعنی زمانی که ساعت های کوچ قابل حمل به ساعتهای جیبی جهش یافتند، به کار رفته است و آن موتور مکانیکی کوکی یا اتوماتیک می باشد و دیگری موتورکوارتز است که توسط شرکت ساعت سازی سیکو Seiko  و در دهه ۶۰ میلادی توسعه یافت و تا دهه هفتاد به حکومتی جهانشمول در این صنعت تبدیل شد.
ساعت کوارتز ساعتی است که از نوسان ساز الکترونیکی استفاده می کند که توسط یک بلور کوارتز تنظیم می شود تا زمان خود را حفظ کند.
این نوسان ساز کریستالی سیگنالی را با فرکانس بسیار دقیق ایجاد می کند ، به طوری که ساعتهای کوارتز حداقل سفارش بزرگی با دقت بیشتری نسبت به ساعت های مکانیکی دارند. به طور کلی ، برخی از شکل های منطق دیجیتال چرخه های این سیگنال را شمارش می کنند و یک نمایشگر زمان عددی ، معمولاً در واحدهای ساعت ، دقیقه و ثانیه ارائه می دهد.

 

در این مدل از ساعت‌ها از کریستال کوارتز استفاده می‌شود و به همین دلیل به این نام شناخته می‌شوند. نوسان‌سازی که در اینگونه از ساعت‌ها استفاده می‌شود باعث ایجاد یک سیگنال با بسامد بسیار دقیق می‌گردد به همین دلیل ساعت‌های کوارتز از ساعت‌های مکانیکی دقیق‌تر هستند. اولین ساعت کوارتز در سال ۱۹۲۷ و توسط وارن ماریسون و جی. وی. هورتون در آزمایشگاه‌های بل ساخته شد. از سال ۱۹۸۰ و با فراگیر شدن استفاده از محصولات الکتریکی حالت جامد این امکان فراهم گردید تا این مدل ساعت‌ها در اندازه‌های مناسب‌تر و قیمت تمام شدهٔ ارزان‌تری تولید گردند.
کوارتز نام یک سنگ طبیعی است که با وارد شدن مقدار کمی انرژی الکتریکی به آن، در جای خود شروع به لرزیدن می کند. این خصوصیت مبنای کار موتورهای کوارتز است. حال با دانستن این خاصیت می توانیم نحوه عملکرد موتورهای کوارتز را بررسی نماییم. با قرار گرفتن باتری در موتور مقداری انرژی الکتریکی به سنگ وارد شده و در نتیجه سنگ شروع به لرزیدن در جای خود می کند، این لرزش ها توسط مدار الکتریکی که به این سنگ متصل است به نوسان های منظمی تبدیل شده و به عقربه های ساعت منتقل می گردد. از خصوصیات مهم این موتورها دقت بسیار بالا و قیمت مناسب آن است.
کوارتز یک ماده سخت، کریستالی و معدنی است اکه از اتم های سیلیکون و اکسیژن تشکیل شده است. فرمول شیمیایی آن SiO2 بوده و دومین ماده معدنی فراوان در پوسته زمین است.
در زمان باستان، کوارتز رایج ترین ماده معدنی استفاده شده در ساخت جواهرات و اشیاء زینتی در اورآسیا (قاره اروپا و آسیا) بوده و امروزه در صنعت شیشه سازی و ساخت ریزپردازشگرها (میکروپروسسورها)  به کار می‌رود. کلمه کوارتز از لغت آلمانی “Quarz” مشتق شده است که آن نیز از اصطلاح لهستانی kwardy و کلمه tvrdý به معنی “سخت” در زبان چک گرفته شده است. جالب است بدانید که یونانیان باستان به این ماده (κρύσταλλος (krustallos که از کلمه (κρύος (kruos گرفته شده است و به معنی “سرمای یخبندان” می باشد، می گفتند. علت این نامگذاری آن بود که برخی از فیلسوفان یونانی بر این عقیده بودند که این ماده معدنی از سرد شدن فوق العاده یخ بوجود می آید. امروزه از اصلاح “سنگ کریستالی” برای نام بردن خالصترین نوع کوارتز استفاده می شود.
سنگ کوارتزی که در ساعت های مچی امروزی به عنوان نوسان ساز ساعت استفاده می شود، به شکل یک چنگال دو لبه کوچک است که توسط لیزر برش خورده است. برخی از سرامیک ها و کریستال های کوارتز دارای خاصیتی هستند که می توانند انرژی مکانیکی را به الکتریسیته تبدیل کنند و بالعکس، که به این خاصیت تبدیل انرژی “پیزوالکتریک” می گویند. این همان خاصیتی است که از آن در ساعت های کوارتز استفاده می شود تا بتواند نوسانی یکنواخت برای تولید ضربان ساعت ایجاد کنند.
موتور ساعت های کوارتز
اولین ساعت کوارتز در سال ۱۹۲۷ و توسط وارن ماریسون و جی. وی. هورتون در آزمایشگاه‌های بل ساخته شد. از سال ۱۹۸۰ و با فراگیر شدن استفاده از محصولات الکتریکی این امکان فراهم گردید تا این مدل ساعت‌ها در اندازه‌های مناسب‌تر و قیمت تمام شده ارزان‌تری تولید گردند.

اجزای موتور ساعت کوارتز

مراحل عملکرد ساعت های کوارتز:
  1. باتری جریان الکتریکی را وارد مدار ریزتراشه می کند.
  2. مدار ریزتراشه باعث نوسان کریستال کوارتز (کریستا برش خورده چنگالی شکل) به میزان ۳۲۷۶۸ بار در ثانیه (۳۲۷۶۸ هرتز) می شود.
  3. مدار ریزتراشه نوسانات کریستال را تشخیص داده و آنها را به پالسهای الکتریکی مرتب، که هر یک بار در ثانیه  برقرار می گردند، تبدیل می کند.
  4. پالس های الکتریکی کوچک به سمت موتور گام زن حرکت کرده و این انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی تبدیل می شود.
  5. موتور گام زن، چرخ دنده ها را به چرخش در می آورد.
  6. چرخ دنده ها باعث حرکت عقربه ها می شوند و در نهایت زمان را نشان می دهند.

 

اولین ساعت کوارتز سوئیسی ، که پس از جنگ جهانی دوم ساخته شده و در موزه بین المللی طالع بینی در Chaux-de-Fonds به نمایش گذاشته شده است

چهار نوسان ساز کوارتز با دقت ۱۰۰ کیلو هرتز در دفتر استانداردهای ایالات متحده (اکنون NIST) که اولین استاندارد فرکانس کوارتز برای ایالات متحده در سال ۱۹۲۹ شد.

 

 

 

 

خواص طبی و معنوی در:

  • گوهر شفافیت

  • پاکسازی روحی و ارتقای معنویت
  • نور و بینایی باطنی
  • خلوص قلب و وارستگی
  • منایب برای رفع سردرد و میگرن
  • آرامش بخش
  • تقویت تمرکز

 

 

منابع مطلب:

ویکی پدیا

https://www.kish-behin.com/

سمینار تخصصی در در گالری زرین گام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *